A Természettudományi Kutatóközpont idén is részt vesz a Kutatók Éjszakája rendezvénysorozaton. Összesen 29 online programmal várunk! Megtudhatod többek között, hogy
- mit tudunk a kamaszok agyáról,
- hogyan élik meg a karantént az egyetemisták,
- mi a különbség egy kézilabdás és egy sportlövő között (tudós szemmel nézve),
- mivel foglalkozik (és min bosszankodik) egy polimer kutató,
- mi a különbség egy egészséges és egy tumoros sejt között,
- hogyan találd meg a zsenit a kutyádban,
- mi az a tüzelőanyag-cella és miben más, mint az akkumulátorok,
- hogyan valósul meg az emberi emlékezet,
- és sok mást…
Élő (online) programok – november 27. (péntek)
14:00 „Tanár vagyok a közhangulat kegyelméből” – Ferenczi Sándor a korabeli hírlapokban
Ferenczi Sándor korának legnépszerűbb pszichoanalitikusa volt. Személyét és hétköznapi életét is élénk érdeklődés övezte. Előadásunkban bemutatjuk, miként járulhatnak hozzá az interjúk Ferenczi életrajzához és életművéhez. Arra is fény derül, milyen portré bontakozik ki róla hírlapi szereplései alapján.
Közvetítés linkje: https://youtu.be/So3cQ8rgFnQ
16:00 Mi köze a csikóhalnak az emlékeinkhez? – Agyunk és az emlékezet kapcsolata kicsiknél és nagyoknál
Az előadásban néhány izgalmas példát kiemelve mutatjuk be, hogy hol tart az emlékezet agyi hátterének kutatása. Az alábbi kérdésekre kaphatnak választ a résztvevők: Milyen területek és hálózatok játszanak szerepet az emlékezet működésében? Hogyan segít agyunk kódolni és előhívni emlékeinket? Hogyan változik az élet során az emlékezetünk és mi köze ennek agyunk változásához? Mik a legmodernebb technikák az emlékezetet támogató agyi folyamatok kutatásában? Hogyan használják ki a kutatók az internet lehetőségeit? A programban rövid (kb. 5 perces), előre rögzített előadás lejátszásával kezdünk. Utána egy 60 perces ‘Kérdések és Válaszok’ során chaten kérdezhetnek a résztvevők a kutatóktól.
Közvetítés linkje: http://meet.google.com/yub-sbqc-oob
17:00 Mit árul el a személyiségünkről az agyunk, miközben játszunk?
Megmutatjuk, hogyan történik egy EEG mérés a gyakorlatban. (A második turnus 19:00 órától követhető.)
Közvetítés linkje: http://www.bunfordlab.com/blog/eegdemonstracio2020
18:00 Félelmek, nehézségek, hasznos tanulságok: egyetemisták a tavaszi karantén időszakában
Bemutatjuk a tavaszi karantén időszak közepén egy több száz fős egyetemista korosztállyal végzett vizsgálatunk eredményeit.
Közvetítés linkje: https://us05web.zoom.us/j/9055773798?pwd=NU1TZmhuOG0vQTNXbzR3QktuT0xzZz09
20:00 Lendületben serdülőkkel – avagy mit tudunk a kamaszok agyáról?
Előadásunkban a kamaszkorban jellemző agyi működésről beszélünk, és arról, hogy ez milyen hatással van ebben a különleges életkorban a mindennapi helyzetekre, döntésekre. Két fő területről gondolkodunk, melyek serdülőkorban kiemelt szerepet játszanak: az érzelemszabályozásról és a megerősítés érzékenységről.
A beszélgetést egy, a serdülőkori agyfejlődésről szóló kvízzel kezdjük. A nyertes pedig – amennyiben az egészségügyi helyzet ezt megengedi – személyesen is eljöhet, betekinteni a kutatócsoportunk munkájába a gyakorlatban.
Közvetítés linkje: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YmQ3NThjZWQtYjVmNy00YzFhLWFmZDYtYTNiZGM2ZjM4YjRj%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22ad0b41f3-604e-40ee-9063-cf0e93213875%22%2c%22Oid%22%3a%22dd648319-2278-4b91-98f3-c40c45f0ef96%22%7d
21:00 Hogyan valósítja meg agyunk az emberi emlékezést? – Betekintés az agyi képalkotó eljárás rejtelmeibe
Az előadásban néhány izgalmas példát kiemelve mutatjuk be, hogy hol tart az emlékezet agyi hátterének kutatása. Az alábbi kérdésekre kaphatnak választ a résztvevők: Milyen területek és hálózatok játszanak szerepet az emlékezet működésében? Hogyan segít agyunk kódolni és előhívni emlékeinket? Hogyan változik az élet során az emlékezetünk és mi köze ennek agyunk változásához? Mik a legmodernebb technikák az emlékezetet támogató agyi folyamatok kutatásában? Hogyan használják ki a kutatók az internet lehetőségeit? A programban rövid (kb. 5 perces), előre rögzített előadás lejátszásával kezdünk. Utána egy 60 perces ‘Kérdések és Válaszok’ során chaten kérdezhetnek a résztvevők a kutatóktól.
Közvetítés linkje: https://meet.google.com/zvv-smhx-jut
Teljes programlista
A programok linkjei itt érhetők el: https://kutatokejszakaja.hu/event?search=Term%C3%A9szettudom%C3%A1nyi%20Kutat%C3%B3k%C3%B6zpont%20
- Mit mérünk az agyból?
- Mit árul el a személyiségünkről az agyunk, miközben játszunk?
- Lendületben serdülőkkel – avagy mit tudunk a kamaszok agyáról?
- Félelmek, nehézségek, hasznos tanulságok: egyetemisták a tavaszi karantén időszakában
- „Tanár vagyok a közhangulat kegyelméből” Ferenczi Sándor a korabeli hírlapokban
- A figyelmen innen és túl – Segíthető-e az idős emberek cél-vezérelt viselkedése?
- Mi a különbség egy kézilabdás és egy sportlövő között: az EEG megmutatja
- Illúziók
- Eseményhez kötött potenciálok – Mi történik az agyban, amikor gondolkodunk?
- Ember-etológus kutyák titkos társasága
- Nicsak kihez beszélsz?
- Találd meg a zsenit a kutyádban
- Mi köze a csikóhalnak az emlékeinkhez? – Agyunk és az emlékezet kapcsolata kicsiknél és nagyoknál
- Hogyan valósítja meg agyunk az emberi emlékezést? – Betekintés az agyi képalkotó eljárás rejtelmeibe
- Milyen hatása lehet egy mutációnak egy rosszindulatú tumorban?
- Zebradániók használata rákkutatásban
- Hogyan jelezzük előre a terápiás választ?
- Biobank építése a rosszindulatú tumorok vizsgálatához
- Mi a különbség egy egészséges és egy tumoros sejt között génexpressziós szinten?
- A bárányok nem hallgatnak: tanulságok egy ritka betegség kutatása kapcsán
- Mi az a tüzelőanyag-cella, hogyan működik és mire jó?
- Polimer az egész világ!
- Az érdesség érdekessége
- A fények laboratóriuma
- Víz története
- Játékosan az agyról, az emlékezetről és az agykutatásról
- Hogyan befolyásolhatja a fény az agy működését?
- Hogyan változik a zavaró események hatása az öregedéssel?
A részletekért látogass el a Kutatók Éjszakája rendezvénysorozat weboldalára és kövesd Facebook oldalunkat.
Ne maradj le az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat többi programjáról sem!